Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry

Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim jednotlivé vlády staví a jaké zákony proti podvodům uplatňují. Analýza ukázala, že se přístup k podvodům se stočenými kilometry v jednotlivých zemích výrazně liší. Zatímco v některých zemích proti nim legislativa neexistuje žádná, ve Francii za manipulaci s kilometry hrozí pokuta v maximální výši 300 tisíc eur. V Chorvatsku pak dokonce až 8 let odnětí svobody.

Dle české legislativy je manipulace s počtem najetých kilometrů nezákonná– pachatelům hrozí pokuta až 500 000 Kč, odebrání řidičského průkazu, nebo dokonce odnětí svobody až na 2 roky. V případě, že provozují jakoukoli činnost související s automobilovým průmyslem, tak také její zákaz. I přesto, že jsou zákony v Česku přísné, podvodníci jsou za falšování kilometrů stíhání jen zříka. Konečné rozhodnutí soudce totiž může záviset na mnoha faktorech a podvodníci se přísným trestům většinou vyhnou. Neplatí to bohužel jen pro Česko, ale i pro další země.

V sousedním Slovensku mohou místní úřady uložit podvodníkům pokutu ve výši 120 000 Kč až 1 250 000 Kč. I zde pachatelům hrozí také trest odnětí svobody až na 2 roky. Rovněž v Polsku platí jedny z nejpřísnějších zákonů ze všech zkoumaných zemí. Stáčení kilometrů vozidel je v zemi považováno za nelegální a podvodníci si mohou vysloužit trest odnětí svobody od 3 měsíců až do 5 let.

Jen pro představu, 5,1 % vozů, které byly v Česku prověřeny prostřednictvím služby carVertical, mělo stočené kilometry. V sousedních zemích byla čísla o něco nižší. V Polsku to bylo 4,9 % a na Slovensku 4,5 %. Data tak napovídají, že ani současná legislativa od podvodů s najetými kilometry neodrazuje.

Odborníci z platformy carVertical si tak spočítali, že pokud by byli všichni pachatelé úspěšně stíháni a za podvod by jim byla uložena hypotetická pokuta 75 000 Kč, Česko by na pokutách ročně vybralo až 2,5 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že reálná pokuta za takový trestný čin je více než osmkrát vyšší, jde o poměrně skromný příklad.

„Případy úspěšných soudních sporů by dále mohly vést ke snížení míry těchto podvodů, což je pro trh s ojetými automobily zásadní. Dobrý precedens je přesně to, co každá země v těchto otázkách transparentnosti trhu s ojetými vozy potřebuje, říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical a odborník na automobilový průmysl.

Mimo to všichni, kteří si vůz se stočeným tachometrem koupí, obvykle přeplácí více než 20 % skutečné hodnoty vozidla. Průzkum odhalil, že podvedení kupci jen v Česku dohromady zaplatí až o 2,3 mld. Kč více.

Na podvody se stočenými kilometry neexistuje jednotný právní systém

Většina zkoumaných zemí trestá podvody spojené se stočenými kilometry pokutami nebo dokonce odnětím svobody, ne všechny země ale berou tento trestný čin stejně vážně. V Litvě a ve Francii mohou podvodníci dostat trest odnětí svobody až na 2 roky, ve Španělsku 3,5 roku, v Itálii 3 roky a v Německu 1 rok.

Výše zmíněné jsou však maximální tresty, které obvykle nikdo nedostane. Častějším postihem jsou pokuty. Přísnější legislativa zároveň nemusí nutně vést k menšímu počtu případů, jelikož stáčení kilometrů je regionální problém. Kvůli nižším příjmům a mnoha dováženým automobilům je běžnější ve východní než v západní Evropě.

 

Například v Lotyšsku dosahují pokuty za stáčení tachometru pouze 2 500 Kč pro soukromé, a 25 000 Kč pro právnické osoby. Země také drží, co se stočených kilometrů týče, nepříjemné prvenství – až u 12,9 % všech aut, prověřených přes carVertical, bylo s kilometry manipulováno. A zdá se, že za to od roku 2020 nebyla stíhána ani jedna osoba.

„Neexistuje jednotný právní systém pro podvody se stočenými kilometry. Pokud by všechny členské státy EU měli na tuto problematiku stejnou legislativu, vedlo by to k dlouhodobému řešení problému. Zatím jej některé země neberou tak vážně jako jiné, a to je jeden z možných paradoxů, se kterými se globální organizace potýkají,“ uvedl Buzelis.

Podvody se stočenými kilometry je obtížné vysledovat

Ačkoli jsou podvody s kilometry v mnoha zemích nezákonné, prokázat je může být někdy problematické. Přeshraniční transakce a informační nesouměrnosti mezi kupujícími a prodávajícími automobilů totiž otevírají možnosti k manipulaci s kilometry v jedné zemi a následnému prodeji auta v druhé.

Vzhledem k tomu, že zákony jednotlivých zemí často nedokážou chránit práva svých občanů, měli by si kupující před koupí ojetého vozu vždy prověřit jeho historii. V opačném případě se mohou stát jednou z tisíců obětí těchto podvodů v Evropě.

Zdroj: https://www.autojournal.cz/cesko-rocne-prichazi-o-stovky-milionu-na-nevybranych-pokutach-za-stocene-kilometry/

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

24. dubna 2024 | Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry

Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim… více

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více